Зраджувати можуть не лише політики. До юбілею радіо «ЕРА-FM»

 Де тоді можна було почути щось відмінне від стандартного «шаблоїду» масових ЗМІ, які за допомогою темників контролювалися Медведчуком? З телебачення — 5 канал, із серйозної преси — «Дзеркало Тижня», ну а з радіо, звісно — «ЕРА-FМ». Як відомо, Майдан переміг. Змінилися часи і політичні розстановки, українська преса стала вільною, телеканали відносно об’єктивно почали відображати події, а монстр Медведчук не шле більше свої чорні мітки редакціям. Здавалося, б свобода слова перемогла остаточно.

Але після виборів до парламенту 2006 року, а, точніше, після утворення коаліції Партія регіонів-СПУ-КПУ, я помітив зміну тональності у звучанні вище описаного радіо. Тоді можна було почути виправдання Мороза та СПУ, і дуже багато стало Волги в ефірі.

Спершу складно було повірити у зраду «класиків журналістики». Пізніше, коли коаліція почала закріплюватись, її представників явно побільшало в ефірах та коментарях, але я продовжував для себе виправдовувати ЕРІвців. Адже за помаранчевого уряду його спічмени більше звучали; логічно, що тепер побільшало речників іншої позиції, бо вони при владі, і їм є що сказати.

Остаточно розбились ілюзії відносно чесної журналістику від ТРК «ЕРА» після указів президента про розпуск парламенту. Збалансоване й об’єктивне джерело перетворилось у коаліційно-партійний рупор, FM-аналог телеканалу «Україна». Порушення збалансованості — найочевидніша зміна. Це добре помітно на прикладі запрошення гостей до студії (передачі «Ранковий іспит», «Ньюзмейкер», «Від першої особи»). Приблизне співвідношення гостей — один до п’яти на користь влади. Коаліціанти, як правило, виступають у програмах, де в них немає візаві, а представники опозиції у діалогових передачах з сильним опонентом.

Аналогічне співвідношення коаліції й оппозиції у «живих включеннях» під час новин. Випуски новин відносно збалансовані. Але лише сам текст. Коментарі ведучих дуже часто стали мати оціночний характер, спрямований проти президента й опозиції. Це все фактично більше схоже на політичну пропаганду, ніж на професійну журналістику. Програма «Vox populi» (Голос народу) з ефіру взагалі зникла! Це сталося після печально відомої теми про моральність в політиці, де слухачі «Радіо-ЕРА» без зайвої скромності розповіли все, що вони думають про Олександра Мороза.

Також майже зникли інтерактивні голосування з програм, а залишилися, хіба що, соціальні питання, що відсторонені від політики. Скоротилися інтерактивні включення слухачів із запитаннями до гостей студії.

Якось на одній із прес-конференцій я зі співчуттям запитав у кореспондента «ЕРИ», як їм там працюється? Тендітна дівчина з сумом відповіла, що, справді, стало важко: «Кореспондентам ще нічого, а от студійним ведучим, їх так пресують…" Шановні редактори та журналісти, радіо «ЕРА» завжди було поруч з нами. Воно відображало наші настрої, відповідало нашим очікуванням, і ми вірили у вашу об’єктивність. Вибачте вашого колишнього слухача, але не можу дивитись на світ очима пана Деркача. Виявилось, не тільки політики можуть зраджувати своїх виборців, можуть зраджувати і журналісти своїх слухачів. Але зрада останніх набагато важча, бо професійність політика у вмінні гарно брехати, а професійність журналіста якраз навпаки — у вмінні казати правду за будь яких обставин.

Максим Плешко,  INTV

На засіданні 13 травня 2009 року Національна рада з питань телебачення і радіомовлення відмовила ТОВ «Телерадіокомпанія «Радіо-Ера» у видачі ліцензії на мовлення з використанням першого і другого каналів дротового мовлення. Про це  повідомили у прес-службі Нацради.

Як пояснив на брифінгу перший заступник голови Національної поради Андрій Мірошниченко, вирішення питання про видачу ліцензії на мовлення телекомпанії «Радіо-Ера» можливе за умови узгодження використання відмічених у заяві проміжків часу мовлення з Національною радіокомпанією України і ВАТ «Укртелеком».

Відповідаючи на запитання журналістів про передачі «Голоса Росії», які звучали в ефірі «Радіо-Ера», Мірошниченко сказав, що Національна рада проведе позапланову перевірку телекомпанії для з’ясування обставин, на яких умовах транслювалися ці передачі.

Член Національної поради Тетяна Лебедєва уточнила, що ретрансляція іноземних передач є звичною практикою в мовленні вітчизняних компаній і регуляторний орган не має до цих телерадіоорганізацій жодних претензій, якщо така діяльність обумовлена в ліцензії ТРО. Телерадіокомпанії, які ретранслюють іноземні передачі без відповідного запису у програмній концепції, повинні привести свою діяльність у відповідність з вимогами чинного законодавства.